VZDĚLÁVACÍ CÍLE
PRŮBĚŽNÉ CÍLE
k získání dovedností, vědomostí, schopností a postojů pro běžný
OBSAH VZDĚLÁVÁNÍ - INTEGROVANÉ BLOKY
"Krok za krokem, celým rokem"
„Hola, hola, školka volá“
Na začátku školního roku se děti seznamují s novým prostředím mateřské školy, učí se žít ve skupině, navazují první vztahy s vrstevníky i dospělými mimo rodinu, postupně přivykají pravidelnému režimu dne. Aktivně se podílí na tvorbě pravidel společného soužití ve třídě, denních rituálech, učí se je chápat a respektovat. Vytváří si zdravé životní návyky, zvládaní sebeobsluhy. Učí se pravidla bezpečnosti při pobytu v mateřské škole. Děti, které již mateřskou školu navštěvovaly, se po prázdninách vítají se svými kamarády a vypráví si zážitky.
„Podzimní dobrodružství“
Děti se seznamují, jak čaruje podzim, mění se počasí, barvy v přírodě. Zraje nám ovoce, sklízíme zeleninu, sbíráme houby a přírodniny. Rozvíjíme a upevňujeme pravidla slušného a správného chování v přírodě. Sbíráme a tvoříme z přírodniny, rozvíjíme fantazii a představivost, poznáváme barvy a upevňujeme matematické představy.
Děti poznávají své tělo, upevňují základní hygienické návyky. Velmi důležitá je prevence úrazů a nemocí – správné oblékání, pitný režim, pestrá strava, vitamíny a pravidelný pohyb.
„Zimní radovánky“
Nastává adventní čas a očekávané vánoční svátky spojené s rozsvíceným stromečkem, spoustou dárků a rodinné pohody. V tomto období se zaměříme s dětmi na vánoční zvyky a tradice, přivítáme Mikuláše. Podpoříme příjemnou vánoční atmosféru, pečeme cukroví, výroby dárků a přáníček, zpívání koled a recitace básní.
Učíme děti vnímat krásu přírody v zimě – stavíme sněhuláky, bobujeme, hledáme lesní zvířata podle stop, krmíme ptáky, seznamujeme se s různými zimními sporty. Pronikneme do lidových tradic masopustu, uspořádáme si karneval, budeme zpívat, tančit v kostýmech. Poznáváme nekonečný svět pohádek ve vyprávění, četbě, dramatizaci.
„Jaro ťuká na vrátka“
Zima ztrácí svou vládu. Loučíme se s ní vynášením Morany. Na vycházkách vnímáme proměny počasí a reakci přírody na tyto změny. V probouzející přírodě poznáváme barvy a tvary, posloucháme zvuky, rozkvétají první jarní květiny, zazelená se les, louka, pole, zahrada. Včely a motýli přelétají z květu na květ, na svět přicházejí mláďata. Vracejí se ptáci z teplých krajin, hledají místa pro svá hnízda.
Na jaře slavíme radostné svátky – Velikonoce. Prožíváme tajemství Filipojakubské noci, zkoušíme se vžít do role čarodějnice, seznamujeme se s nebezpečím ohně. Rozvíjíme a utužujeme vztahy k mamince. Probouzíme v dětech kreativitu nabídkou výtvarných technik a materiálů. Seznamujeme se s novými písničkami, tanečky. Předškoláci se chystají k zápisu do první třídy.
„Léto volá prázdniny“
Vnímáme a pozorujeme rozmanitou přírodu kolem nás. Sledujeme barevnost rozkvetlých luk, polí a lesa. Ochutnáváme dary, které nám příroda nabízí (jahody, třešně, maliny …). Chodíme na procházky, kde pozorujeme přírodu, učíme se chovat tiše a neničíme přírodu, pozorujeme zvířátka, která zde žijí. Seznamujeme se s naší vesnicí, povídáme si o bezpečnosti na silnici, dopravě.
Léto nás vybízí ke sportování a částečným výletům. Rozvíjíme technické dovednosti. Loučíme se s budoucími školáky, těšíme se na prázdniny, moře, dovolenou a výlety s rodiči.