• Rozvíjet osobnost dítěte způsobem pro dítě přirozeným.
  • Respektovat práva dítěte.
  • Veškeré dění, režim, plánování přizpůsobit potřebám dítěte.
  • Vést děti k lásce k přírodě, k životu ve všech jeho formách.
  • Rozvíjet u dětí logické myšlení a paměť
  • Rozvíjet komunikaci a řeč
  • Usnadnit dětem vstup do života a do základní školy
  • Připravit jim stejný odrazový můstek

VZDĚLÁVACÍ CÍLE

  • učit děti objevovat tajemství ukrytá kolem nás i v sobě samém
  • podporovat u dětí vzájemnou spolupráci a toleranci
  • vést k vyjadřování vnitřních potřeb, pocitů a představ

 

PRŮBĚŽNÉ CÍLE

  • položit základy společenských norem chování a sebehodnocení
  • pravidla bezpečnosti
  • sebeobslužné činnosti
  • usilovat o přípravu slušného člověka aktivním zapojením do práce, výuky, které vede

   k získání dovedností, vědomostí, schopností a postojů pro běžný

  • motivovat děti k celoživotnímu učení
  • vychovávat děti k odpovědnosti za sebe a za své jednání a chování.

 

OBSAH VZDĚLÁVÁNÍ - INTEGROVANÉ BLOKY

  "Krok za krokem, celým rokem"

 

„Hola, hola, školka volá“

 

  • Adaptace nově příchozích dětí
  • Vytváření a dodržování pravidel
  • Denní režim
  • Hygienické návyky, sebeobsluha, samostatnost
  • Seznámení s prostředím školky, řádem, pravidly
  • Přivítání po prázdninách

Na začátku školního roku se děti seznamují s novým prostředím mateřské školy, učí se žít ve skupině, navazují první vztahy s vrstevníky i dospělými mimo rodinu, postupně přivykají pravidelnému režimu dne. Aktivně se podílí na tvorbě pravidel společného soužití ve třídě, denních rituálech, učí se je chápat a respektovat. Vytváří si zdravé životní návyky, zvládaní sebeobsluhy. Učí se pravidla bezpečnosti při pobytu v mateřské škole. Děti, které již mateřskou školu navštěvovaly, se po prázdninách vítají se svými kamarády a vypráví si zážitky. 

 

„Podzimní dobrodružství“

 

  • Charakteristika podzimu, co je pro toto roční období typické, počasí, barvy podzimu
  • Plody podzimu
  • Stromy a keře, dělení stromů - listnaté, jehličnaté stromy, keře, ovocné stromy, plody stromů,…
  • Ovoce a zelenina, houby
  • Zvířátka v lese, jak zvířátka se chystají na zimu
  • Podzimní svátky – Halloween, Dušičky
  • Lidské tělo, zdraví, nemoci

Děti se seznamují, jak čaruje podzim, mění se počasí, barvy v přírodě. Zraje nám ovoce, sklízíme zeleninu, sbíráme houby a přírodniny. Rozvíjíme a upevňujeme pravidla slušného a správného chování v přírodě. Sbíráme a tvoříme z přírodniny, rozvíjíme fantazii a představivost, poznáváme barvy a upevňujeme matematické představy.

Děti poznávají své tělo, upevňují základní hygienické návyky. Velmi důležitá je prevence úrazů a nemocí – správné oblékání, pitný režim, pestrá strava, vitamíny a pravidelný pohyb.

 

„Zimní radovánky“

 

  • Advent, Mikuláš, Vánoce
  • Charakteristika zimy, co se stane s přírodou, co můžeme dělat venku
  • Zvířátka v zimě, ptáci v krmítku
  • Oblékání v zimě
  • Zimní radovánky, zimní sporty
  • Tři králové
  • Masopust, karneval
  • Pohádky, kniha

Nastává adventní čas a očekávané vánoční svátky spojené s rozsvíceným stromečkem, spoustou dárků a rodinné pohody. V tomto období se zaměříme s dětmi na vánoční zvyky a tradice, přivítáme Mikuláše. Podpoříme příjemnou vánoční atmosféru, pečeme cukroví, výroby dárků a přáníček, zpívání koled a recitace básní.
Učíme děti vnímat krásu přírody v zimě – stavíme sněhuláky, bobujeme, hledáme lesní zvířata podle stop, krmíme ptáky, seznamujeme se s různými zimními sporty. Pronikneme do lidových tradic masopustu, uspořádáme si karneval, budeme zpívat, tančit v kostýmech. Poznáváme nekonečný svět pohádek ve vyprávění, četbě, dramatizaci. 

 

„Jaro ťuká na vrátka“

 

  • Charakteristika jara, jaké máme počasí, co se děje s přírodou
  • Květiny
  • Hmyz
  • Ptáci
  • Domácí zvířata, mláďata
  • Svátky jara – Velikonoce
  • Čarodějnice
  • Povolání
  • Děn matek, rodina
  • Zápis do školy

Zima ztrácí svou vládu. Loučíme se s ní vynášením Morany. Na vycházkách vnímáme proměny počasí a reakci přírody na tyto změny. V probouzející přírodě poznáváme barvy a tvary, posloucháme zvuky, rozkvétají první jarní květiny, zazelená se les, louka, pole, zahrada. Včely a motýli přelétají z květu na květ, na svět přicházejí mláďata. Vracejí se ptáci z teplých krajin, hledají místa pro svá hnízda.

Na jaře slavíme radostné svátky – Velikonoce. Prožíváme tajemství Filipojakubské noci, zkoušíme se vžít do role čarodějnice, seznamujeme se s nebezpečím ohně. Rozvíjíme a utužujeme vztahy k mamince.  Probouzíme v dětech kreativitu nabídkou výtvarných technik a materiálů. Seznamujeme se s novými písničkami, tanečky. Předškoláci se chystají k zápisu do první třídy.

 

 

„Léto volá prázdniny“

 

  • Povídáme si o létě, změnách počasí, co můžeme dělat v létě
  • Co nám roste na zahrádce (ovoce/zelenina)
  • Povídání si o naší vesnici
  • Doprava (značky, prostředky, bezpečnost)
  • Zvířata k ZOO
  • Děn dětí
  • Výlety
  • Těšíme se na prázdniny
  • Rozloučení s předškoláky

Vnímáme a pozorujeme rozmanitou přírodu kolem nás. Sledujeme barevnost rozkvetlých luk, polí a lesa. Ochutnáváme dary, které nám příroda nabízí (jahody, třešně, maliny …). Chodíme na procházky, kde pozorujeme přírodu, učíme se chovat tiše a neničíme přírodu, pozorujeme zvířátka, která zde žijí. Seznamujeme se s naší vesnicí, povídáme si o bezpečnosti na silnici, dopravě.
Léto nás vybízí ke sportování a částečným výletům. Rozvíjíme technické dovednosti. Loučíme se s budoucími školáky, těšíme se na prázdniny, moře, dovolenou a výlety s rodiči.